Conducerea ecologica

            In urma arderii combustibilului in cilindrii motorului rezulta gazul de esapament compus din mono-oxid de carbon CO, benzina sau motorina nearsa, funingine, iar la benzina cu plumb Pb raman si resturi de plumb. Motoarele moderne folosec numai benzina fara plumb caracterizata prin cifra octanica care poate fi 95 sau 98, iar unele benzinarii au chiar si 100.  Motorina este de vara sau de iarna care rezista la -25 si chiar -30 grade celsius, motorina este caracterizata de cifra cetanica.
Normele de poluare europene EURO au impus treptat constructorilor de motoare sa scada cantitatea de CO si de comb nears din gazele de esapament, s-a ajuns in zilele noastre la EURO 5.
Pentru comb nears este prevazut un catalizator, pe teava de esapament la iesirea din galeria de evacuare a gazelor, care arde la temperaturi mari combustibilul nears, pe galeria de evacuare este prevazut un senzor, sonda lambda, care masoara cantitatea de oxigen din gazele de esapament si da comanda calculatorului de bord sa dozeze combustibilul la injectoare.  Daca s-ar folosi benzina cu plumb acesta ar infunda catalizatorul.
Concluzia e ca poluarea este data de cantitatea de combustibil ars in cilindrii in timpul functionarii motorului si de normele EURO indeplinite de motor. Turatia motorului este data de cantitatea de combustibil care intra in cilindri la apasarea pedalei de acceleratie.
Conducerea ecologica presupune un consum redus de combustibil .

 

DE RETINUT!

– Schimbati uleiul la depasirea termenului de valabilitate
– Nu plecati de pe loc cu motorul supraturat adica folositi 1500 rot/min
– Schimbati treptele de viteza la turatii mici 2000 rot/min in loc de 3000 rot/min(la stilul de conducere sportiv)
– Folositi treptele de viteza superioare 3, 4 sau 5
– Evitati aglomeratiile si fluidizati traficul
– Stabiliti traseul din timp pentru a evita drumurile inutile
– Folositi cat mai putin aerul conditionat si recirculati aerul in interiorul masinii.
– Nu supra incarcati masina inutil
– Nu circulati cu viteze foarte mari, peste 110 km/h consumul creste foarte mult datorita frecarii cu aerul(rezistenta aerodinamica)
– Nu montati proiectoare suplimentare si nu montati eleroane si tot felul de ornamente care cresc rezistenta la inaintare
– Nu folositi inutil portbagajul acela suplimentar montat deasupra masinii
– Verificati presiunea pneurilor
– Conduceti cu viteza constanta, evitati accelerarile bruste sau franarile bruste, reducand treptat viteza anticipand din timp situatiile.

Mai jos, va prezentam o serie de intrebari care sunt frecvent intalnite la examen, cu variantele corecte.

1. La plecarea in cursa cum procedezi pentru reducerea poluarii?

Pornim motorul (fara a accelera) si plecam imediat de pe loc.

2. Cum trebuie sa procedezi cu pneurile autovehiculului?

Se recomanda verificarea presiunii o data pe luna si schimbarea rotilor intre ele (din fata in spate si invers) la aprox. 10 000 km.

3. Cum procedezi pentru a reduce consumul?

a) Schimbam repede vitezele pana la treapta de viteza optima

b) Folosim ultima treapta de viteza pe cat posibil si in localitati

4. Cand se recomanda sa opresti motorul?

Este bine sa-l oprim la calea ferata si la semafor, daca oprirea dureaza mult. Putem opri motorul si in cazul blocajelor in trafic.

5. Cand se mareste consumul de carburant?

a) cand fumul la evacuare este negru; b) cand motorul are intreruperi; c) daca motorul nu atinge temperatura normala; d) daca se foloseste orice aparat electric alimentat la autovehiculul in mers

6. Se recomanda:

a) sa nu transporti obiecte inutile in autovehicul; b) sa nu ai montat in permanenta portbagajul (creste consumul de carburant)

7. Pentru a conduce ecologic un autovehicul, se recomanda:

a) Mentinerea unei viteze constante, de preferinta medie. Daca se circula cu viteza legala (aprox. 100 km/h) , un autovehicul cu motor de capacitate medie consuma aprox. 5-6 litri/ 100 km. Cand se circula cu 150 km/h, atunci consumul creste la 7-9litri /100 km. (benzina)

8. Unele din cauzele care determina poluarea mediului sunt:

Arderea completa sau defectuoasa a combustibilului.

9. Arderea incompleta a carburantului determina:

a) poluarea suplimentara; b) uzura suplimentara a motorului; consum suplimentar de combustibil.

10. Ce intelegeti prin „conducere preventiva”?

Sa conducem astfel incat sa consumam cat mai putin combustibil si sa se elimine in atmosfera cat mai putine noxe. Nu trebuie sa acceleram sau sa franam brusc, autovehiculul sa fie in stare tehnica foart buna, anvelopele umflate la valoarea prevazuta, combustibilul de calitate foarte buna. Sa evitam zonele foarte aglomerate sau cu teren accidentat si sa ne alegem un itinerariu optim.