Categoriile de vehicule pentru care se eliberează permisul de conducere, prevăzute la art. 20 alin. (2) din Codul Rutier, se definesc astfel:
a) categoria AM: mopede;
b) categoria A1:
1. motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg;
2. tricicluri cu motor cu puterea maximă de 15 kW;
c) categoria A2: motociclete cu puterea maximă de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kW/kg şi care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale;
d) categoria A: motociclete cu sau fără ataş şi tricicluri cu motor cu puterea de peste 15 kW;
e) categoria B1: cvadricicluri a căror masă proprie nu depăşeşte 400 kg (550 kg pentru vehiculele destinate transportului de mărfuri), neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculelor electrice şi care sunt echipate cu motor cu ardere internă a cărui putere netă maximă nu depăşeşte 15 kW sau cu motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 15 kW;
f) categoria B:
1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
2. ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
3. ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg;
g) categoria BE: ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg;
h) categoria C1: autovehiculul, altul decât cel din categoria D sau D1, a cărui masă totală maximă autorizată depăşeşte 3.500 kg, dar nu mai mare de 7.500 kg, şi care este proiectat şi construit pentru transportul a maximum 8 pasageri în afară de conducătorul auto. Autovehiculului din această categorie i se poate ataşa o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
i) categoria C1E:
1. ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria C1 şi o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg, cu condiţia ca masa totală maximă autorizată a ansamblului să nu depăşească 12.000 kg;
2. ansamblurile de vehicule în care vehiculul trăgător face parte din categoria B, iar remorca sau semiremorca sa are o masă totală maximă autorizată de peste 3.500 kg, cu condiţia ca masa totală maximă autorizată a ansamblului să nu depăşească 12.000 kg;
j) categoria C:
1. autovehiculul, altul decât cele din categoria D sau D1, a cărui masă totală maximă autorizată este mai mare de 3.500 kg şi care este proiectat şi construit pentru transportul a maximum 8 pasageri în afara conducătorului auto;
2. ansamblul format dintr-un autovehicul din categoria C şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
k) categoria CE: ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria C şi o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg;
l) categoria D1:
1. autovehiculul proiectat şi construit pentru transportul a maximum 16 pasageri în afară de conducătorul auto şi a cărui lungime maximă nu depăşeşte 8 m;
2. ansamblul de vehicule format dintr-un autovehicul trăgător din categoria D1 şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
m) categoria D1E: ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria D1 şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg. Remorca nu trebuie să fie destinată transportului de persoane;
n) categoria D: autovehiculul destinat transportului de persoane având mai mult de 8 locuri pe scaune, în afara locului conducătorului. Autovehiculului din această categorie i se poate ataşa o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
o) categoria DE: ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria D şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg. Remorca nu trebuie să fie destinată transportului de persoane;
p) categoria Tr: tractoare agricole sau forestiere.
r) categoria Tb: troleibuz;
s) categoria Tv: tramvai.
report neverificarea, prin intermediul aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului, a funcționării direcției, frânei, a instalației de ungere/răcire, a luminilor, a semnalizării și a avertizorului sonor -3p
report nereglarea scaunului, a oglinzilor retrovizoare, nefixarea centurii de siguranță, neeliberarea frânei de ajutor -3p
report necunoașterea aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului -3p
MANEVRAREA ȘI POZIȚIA AUTOVEHICULULUI ÎN TIMPUL MERSULUI
report nesincronizarea comenzilor (oprirea motorului, accelerarea excesivă, folosirea incorectă a treptelor de viteză) -5p
report nemenținerea direcției de mers -9p
report folosirea incorectă a drumului cu sau fără marcaj -6p
report manevrarea incorectă la încrucișarea cu alte vehicule, inclusiv în spații restrânse -6p
report întoarcerea incorectă pe o stradă cu mai multe benzi de circulație pe sens -5p
report manevrarea incorectă la urcarea rampelor/coborârea pantelor lungi, la circulația în tuneluri -5p
report folosirea incorectă a luminilor de întâlnire/luminilor de drum -3p
report conducerea în mod neeconomic și agresiv pentru mediul înconjurător (turație excesivă, frânare/accelerare nejustificate) -5p
MANEVRE SPECIALE PRIVID SIGURANȚA TRAFICULUI
report executarea incorectă a mersul înapoi -5p
report executarea incorectă a întoarcerii vehiculului cu fața în sens opus prin efectuarea manevrelor de mers înainte și înapoi -5p
report executarea incorectă a parcării cu fața, spatele sau lateral -5p
report executarea incorectă a frânării cu precizie -5p
SCHIMBAREA DIRECȚIEI DE MERS ȘI EFECTUAREA VIRAJELOR
report neasigurarea la schimbarea direcției de mers/ la părăsirea locului de staționare -9p
report executarea neregulamentară a virajelor -6p
report nesemnalizarea sau semnalizarea greșită a schimbării direcției de mers -6p
CIRCULAȚIA ÎN INTERSECȚII, POZIȚII ÎN TIMPUL MERSULUI
report încadrarea necorespunzătoare în raport cu direcția de mers indicată -6p
report efectuarea unor manevre interzise (oprire, staționare, întoarcere, mers înapoi) -6p
report neasigurare la pătrunderea în intersecții -9p
report folosirea incorectă a benzilor la intrarea/ieșirea pe/de pe autostradă/artere similare -5p
report nepăstrarea distanței suficiente față de cei care rulează înainte sau vin din sens opus -9p
DEPĂȘIREA
report ezitarea repetată de a depăși alte vehicule -3p
report nerespectarea regulilor de executare a depășirii ori efectuarea acestora în locuri și situații interzise -21p
PRIORITATEA
report neacordarea priorității vehiculelor și pietonilor care au acest drept (la plecarea de pe loc, în intersecții, sens giratoriu, stație de mijloace de transport în comun prevăzută cu alveolă, stație de tramvai fără refugiu pentru pietoni, trecere de pietoni) -21p
report tendințe repetate de a ceda trecerea vehiculelor și pietonilor care nu au prioritate -6p
NERESPECTAREA SEMNIFICAȚIEI INDICATOARELOR ȘI MIJLOACELOR DE SEMNALIZARE RUTIERĂ
report nerespectarea semnificației indicatoarelor/ marcajelor/ culorilor semaforului (cu excepția culorii roșii) -9p
report nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului/ a semnalelor polițistului rutier/ a semnalelor altor persoane cu atribuții legale similare -21p
VITEZA
report depășirea vitezei maxime admise -5p
report conducerea cu viteză redusă în mod nejustificat, neîncadrarea în ritmul impus de ceilalți participanți la trafic -3p
CONDUCEREA PE TIMP NEFAVORABIL
report neîndemanarea în conducere în condiții de ploaie, zăpadă, mâzgă, polei -9p
report deplasarea cu viteza neadaptată condițiilor atmosferice și de drum -9p
NERESPECTAREA NORMELOR LEGALE LA TRECERILE LA NIVEL CU CALEA FERATĂ -21p
report prezentarea la examen sub influența băuturilor alcoolice, substanțelor sau produselor stupefiante, a medicamentelor cu efecte similare acestora sau manifestări de natură să perturbe examinarea celorlalți candidați -21p
report intervenția examinatorului pentru evitarea unui pericol iminent/ producerea unui eveniment rutier -21p
Pentru a vă programa online în vederea depunerii dosarului necesar examinării pentru obținerea permisului de conducere, selectați din lista de mai jos județul în care veți susține această probă.
După ce ați efectuat selecția veți fi redirecționat pe pagina Direcției de Regim Permise și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) corespunzătoare județului ales de dumneavoastră, unde va trebui să completați un formular prin care vi se solicită următoarele informații: Nume, Prenume, Număr fișă de școlarizare, E-mail și să selectați din calendarul afișat data și ora la care vreți să vă prezentați la ghișeu.
ATENȚIE! Căsuțele de pe calendar marcate cu roșu indică faptul ca zilele respective sunt indisponibile(ocupate complet), iar zilele marcate cu verde indica zilele disponibile, in care se poate face programare.
Candidatul declarat RESPINS la proba teoretică se poate reprograma imediat, dar data aleasă pentru următoarea examinare teoretică trebuie să fie la cel puțin 15 zile calendaristice de la data susținerii examenului, dar nu mai târziu de 1 an de la absolvirea cursurilor școlii de șoferi, la ghișeul de înregistrare, cu actul de identitate și dosarul de examen.
Candidatul declarat ADMIS la proba teoretică și RESPINS la proba practică poate fi programat pentru susţinerea unei noi probe după o perioadă de cel puţin 15 zile, dar nu mai târziu de 1 an de la absolvirea cursurilor școlii de șoferi, cu prezentarea dosarului de examinare și a dovezii care atestă efectuarea a cel puţin 6 ore suplimentare de pregătire practică într-o şcoală de conducători auto autorizată. Modelul dovezii este prevăzut în anexa nr. 9 din OMAI nr. 268/2010.